آزمون آیلتس یا تافل

آزمون زبان تافل یا آیلتس

تافل یا آیلتس، کدام را انتخاب کنم؟

به طور کلی این آزمون های زبان تافل و آیلتس دارای تفاوت‌هایی در نوع ارزیابی، ساختار، سوالات و حتی کاربرد برای ارائه به منظور اهداف مختلف (مثل تحصیل، مهاجرت و غیره) هستند. هم آزمون زبان تافل و هم آیلتس آکادمیک، دانش زبان آکادمیک افراد را می‌سنجند، گرچه آزمون آیلتس علاوه بر فرمت آکادمیک، در قالب عمومی (General) نیز برگزار می‌شود. آزمون آیلتس جنرال برای افرادی که قصد مهاجرت به بریتانیا، کانادا و استرالیا دارند و قصد تحصیل ندارند، بسیار مطلوب است و آزمون آن نیز بسیار آسان‌تر از آیلتس آکادمیک یا تافل است.
آزمون آیلتس برای افرادی که دارای دانش خوبی در زبان انگلیسی هستند و فرصت کمی نیز برای آزمون دارند مناسب است، زیرا آزمون تافل بسیار وابسته به Skill ها می‌باشد و آماده شدن برای این مهارت‌ها زمان زیادی می برد. بنابراین چنانچه زبان شما ضعیف است و زمانی حدود ۵ تا ۶ ماه برای آزمون دارید، امتحان TOEFL برای شما مناسب‌تر است زیرا در این مدت تنها روی Skill ها تمرکز می‌کنید و نمره بالاتری می‌توانید بدست آورید.
بخش Writing هر دو آزمون تافل و آیلتس از دو تکلیف (Task) تشکیل شده است. سوالات Task اول تافل و آیلتس با یکدیگر متفاوت است. در سوال اول تافل، ابتدا آزمون دهنده متنی آکادمیک را در خصوص یک موضوع خاص به مدت ۳ دقیقه بر روی مانیتور خود مطالعه می‌کند، سپس به یک فایل صوتی در خصوص آن موضوع گوش می‌دهد. آزمون دهنده باید در مدت بیست دقیقه نظر موافق یا مخالف خود را در خصوص آن موضوع در قالب یک متن ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه‌ای بنویسد. اما در Task اول آزمون آیلتس پرسشی در خصوص یک نمودار، جدول یا گراف پرسیده می‌شود و آزمون دهنده می‌بایست در ۲۵۰ کلمه اطلاعات مربوط به آن جدول، نمودار یا گراف را توصیف کند و در قالب نوشتار آکادمیک بنویسد.
اما سوالات Task دوم بخش Writing هر دو آزمون Independent Tasks نام دارد و بسیار مشابه یکدیگرند. در این سوال نظر و عقیده متقاضیان در خصوص یک موضوع مورد پرسش قرار می‌گیرد و از متقاضی انتظار می رود در قالب یک نوشته ۳۵۰ تا ۴۰۰ کلمه‌ای به این سوال پاسخ دهد.

 

بالاخره کدام را انتخاب کنم؟

پاسخ به این سوال بستگی بسیار زیادی به شرایط شما دارد و در بسیاری موارد شما حق انتخابی نداشته و دانشگاه، سفارت و دیگر مراکزی که می‌خواهید مدرک زبان را ارائه کنید، برای شما تعیین می‌کند که نمره چه آزمونی را نیاز دارد. البته این مسئله در مهاجرت بیشتر به چشم می‌خورد و در مورد اپلای امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها برای هر دوی این آزمون‌ها نمره معیار جداگانه ای را در نظر می‌گیرند تا در صورتی که دانشجو هر کدام از این مدرک های زبان را داشته باشد بتواند اپلای کند.
میزان دشواری آزمون تافل نسبت به آیلتس یکی از رایج‌ترین پرسش‌های متقاضیان این آزمون‌ها است. واقعیت امر این است که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد. همچنین مقایسه این دو آزمون بسیار مشکل است و پاسخ به این سوال که در کدام آزمون شرکت کنیم، دشوار است. اما یکی از راه‌ها برای پاسخ به پرسش ذکر شده، پاسخ دادن شما به چند سوال ساده‌تر است که در ادامه آمده است. با انتخاب پاسخ بله یا خیر به سوالات ساده زیر می‌توان به انتخاب صحیح‌تری دست یافت. اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون تافل برایتان مناسب‌تر است.

  • من با آزمون‌هایی که به وسیله کامپیوتر انجام می‌شوند، راحت هستم؟
  • من با صحبت کردن فی البداهه و بی مقدمه جهت ضبط با میکروفن مشکلی ندارم؟
  • من مهارت تایپ سریع و دقیق را دارا هستم؟
  • من انگلیسی استاندارد آمریکایی را ترجیح می‌دهم؟
  • من در پاسخ دادن به سوالات چند گزینه‌ای مهارت خوبی دارم؟
  • برای من یادادشت برداری هنگام شنیدن موضوعی راحت است؟
  • من معمولا بیشتر منابع معتبر انگلیسی را جهت پیگری اخبار می‌خوانم، گوش می‌دهم و یا نگاه می‌کنم؟

حال اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است ، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون آیلتس برایتان مناسب‌تر است.

  • من با مصاحبه رودرو راحت‌تر هستم؟
  • من دست ‌خط انگلیسی خوانایی دارم؟
  • من طیف گسترده‌ای از لهجه‌های انگلیسی را متوجه می‌شوم؟
  • من آزمون‌هایی با طیف متنوع پرسش‌ها را ترجیح می‌دهم؟ (آزمون هایی که در برگیرنده‌ی پرسش های چند گزینه‌ای، جای خالی، صحیح/ غلط، فلوچارت و غیره است.)

جمع بندی

در پایان باید گفت که هر دو آزمون تافل و آیلتس آزمون‌هایی دقیق، دشوار و همچنین معتبر و مورد پذیرش در نقاط جغرافیایی مختلف جهان است و اصولا در وهله اول انتخاب بین این دو به هدف شما بستگی دارد، مثلا اگر قصد ادامه تحصیل دارید باید به نیازهای دانشگاه توجه کنید و یا اگر قصد مهاجرت دارید باید به شرایط اخذ پذیرش رجوع کنید، اما چنانچه حق انتخاب داشته باشید اطلاعات ذکر شده در این مقاله می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

همچنین برای اطلاع از آزمون PTE میتوانید به EasyPTE مراجعه نمایید.

برای سفارش آزمون به ثبت سفارش مراجعه نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید
Secured By miniOrange